torsdag, september 03, 2009

Men hon ser ju ingenting

Ämne: Föräldraskap

Lillan har fått en mössa - en solhatt. Hon vägrar ju att ha solglasögonen så något måste man ju ha som skydd. Nu råkar den hör mössan vara ganska stor. Något som jag är väl medveten om.

Lätt överdrivet, men ändå ganska nära sanningen: Så fort någon kvinna ser lillan med mössan utropar de: "Men hon ser ju ingenting" Sedan stegar de fram och drar upp mössan i pannan på henne. När detta är gjort informerar de mig om att mössan är för stor och att jag borde köpa en ny. Ju äldre kvinna desto mer resolut agerande. Dock ska sägas att ingen under 40 betett sig såhär.

1. Jo, hon ser. Om hon inte hade sett kan jag lova att det hade hörts.

2. Att den är för stor vet jag väl. Det var ju för bövelen jag som köpte den. Det fanns ingen bättre som uppfyllde övriga kriterier.

3. Och här kommer den viktigaste punkten. Sluta antasta mitt barn. Du kan tycka att mössan sitter nere över munnen också, men kom inte fram och justera. Hur svårt är det, håll fingrarna borta! Och ni som viker upp brättet. Syftet försvinner då. Det blir inget skydd för ögonen vilket är en stor del i varför man har en solhatt på ett litet barn. Själv hade jag en förstor t-shirt på mig. Ska ni inte komma fram och sy in den också?

4. Jag är helt övertygad om att mammor slipper sådana här situationer. I alla fall i samma utsträckning.

5. Jag tycker synd om nästa kvinna som kommer fram och försöker sig på någon av detta. De kommer sannolikt få ett tämligen bryskt mottagande.

Hur svårt kan det vara?

Min sambo trodde att detta lika gärna kunde hända mammor. Det tror inte jag. Möjligtvis att de kunde säga till, men de hade inte gått fram och "fixat" jobbet själva.

Jag tror dock att jag har känselspröt för att detektera sådant här beteende. Ungeför som kvinnor som blir konstigt bemötta av exempelvis bilförsäljare eller andra mindre begåvade människor.

4 kommentarer:

  1. Nejdå, jag har också råkat ut för det här mååååånga gånger. Det är nog så att den äldre generationen inte förstår att vi i den något yngre generationen ¨är drillade att vara paniskt rädda för att få sol på våra telningar.

    SvaraRadera
  2. Hmmm..ok. Jag är tveksam, men så kanske det är då.

    Tycker bara att det är lite konstigt. Jag skulle inte komma på tanken att rätta till kläderna på någon annans barn om föräldern står bredvid. Kanske är det en generationsfråga?

    SvaraRadera
  3. Eller så är förklaringen att jag är artfrämmande, och det är därför de ger sig på mig!

    SvaraRadera
  4. Så kan det ju naturligtvis också vara :-)

    SvaraRadera