måndag, september 28, 2009

28 september 1994

Ämne: Off topic och politik

När riktigt stora händelser inträffar glömmer man aldrig vad man gjorde när man först fick reda på det. För mig är det tre sådana episoder som etsats sig fast.

1. 1 mars 1986 - Mordet på Olof Palme.

2. 28 september 1994 - Estlines färja Estonia sjunker i Östersjön.

3. 11 september 2001 - Terrorattackerna mot USA. (Ni vet de där attackerna som startade USA:s hämnd/terrorattacker på länder både högt och lägt)

Av självklara skäl väljer jag att skriva om Estonia idag. Jag har i hela mitt liv varit intresserad av katastrofer av olika slag. För mig är fartygs- och flygplanskatastrofer oerhört skrämmande, men också intressanta, händelser. Det hela började med att min mamma läste ett reprotage om Titanics förlisning 1912 för mig någon gång i början eller mitten av 80-talet. Nästa fartyg att granskas var Andrea Doria som sjönk 1956 efter en kollision med svenska Stockholm. Efter detta har väl mitt intresse mest varit att följa händelser som inträffat under min livstid. Vi har bland andra Herald of Free Enterprise som kantrade 1987, Scandinavian Star som brann 1991, Jan Hewelius som sjönk 1993, Kursk 2000 och så Estonia 1994 för att nämna några.

Att Estonia sjönk är en oerhört tragedi och katastrof för väldigt många människor i bland andra Sverige, Estland och Finland. En annan katastrof, dock på ett annat plan, är den politiska hanteringen av olyckan. Först ska fartyget bärgas för att utreda vad som hänt. Sedan ska färjan inte bärgas, men de omkomna ska bärgas. Sedan ska ingenting bärjas och fartyget ska täckas över. Jag undrar om det är möjligt att skapa en bättre grund för konspirationsteorier. Tror knappast det.

Det som dock står klart är att bogvisiren lossnade och att bogporten inte kunde stå emot trycket från vågorna i den höga sjön och med den höga hastighet som Estonia höll. Vatten läckte in på bildäck och Estonia började få slagsida för att till sist sjunka på bara knappt en timme. Att Estonia var för klent utrustad för att trafikera Östersjön kan vara sant, men man ska, innan man skriker för högt på Estländska myndigheter, veta att Estonia också trafikerade Östersjön med både Viking Line (M/S Viking Sally) och Silja Line (M/S Silja Star) som ägare.


Att Estonia sänktes ser jag personligen som otroligt, men innan våra politiker faktiskt tar sitt ansvar och tillåter utredande dykningar på Estonia kan inte dessa teorier avskrivas. En fasligt usel film i ämnet kom 2003 nämligen Baltic Sea. Jutta Rabe presenterar sina teorier i en så löjeväckande dålig film att man efter detta inte kan ta henne på allvar.

Som sagt, jag gillar inte konspirationsteorier och jag hoppas verkligen att vi kan få fullständig klarhet i vad som egentligen hände den där tragiska natten för 15 år sedan. Det får vi reda på genom dykningar OCH simuleringar. Inte bara genom simuleringar!

Läs/se mer på SvD, Aftonbladet och DN!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar