tisdag, september 29, 2009

Genuspedagogik och fyraåringar på catwalken

Ämne: Jämställdhet och föräldraskap

Genuspedagogik
I Expressen går att läsa ett debattinlägg som tar upp genuspedagogik i förskolan. Inlägget är skrivet av Kajsa Wahlström och jag måste säga att det är en välformulerad och och bra text om ett viktigt ämne. Wahlström menar att det är viktigt att arbeta efter att varje individ möts som just individ och inte som pojke eller flicka i första hand. Det låter självklart, men det är det inte. Flickor behandlas på ett sätt och pojkar på ett annat. Detta börjar redan i blöjåldern och fortsätter sedan i all evighet. Tragiskt men sant. Detta vill Wahlström ändra på och det är bra.

Något som däremot är förvånande är att det finns (många) människor som motsätter sig detta. Obegripligt. Här är en del av en av kommentarerna till artikeln:

"Unisex formades på 60-talet provades vad gäller kläder, barn- och vuxna, samt leksaker för barn och även pedagogiskt på 70-talet. Det var lika fel då som det är nu! Det är inte könet eller vilka prylar/kläder eller vilken pedagogik som tillämpas som formar eller ens bör forma Ditt barn. Det är tryggheten att vara bekräftad oavsett vem man är och att känna att man är älskad som betyder något. Allt annat är enbart ren och skär politisk ordkaskad."

Det som är spännande med inlägget är just den sista meningen. Alltså att man blir bekräftad oavsett vem man är. Det är ju faktiskt just det som Wahlström säger. Man ska bli bekräftad för den individ man är inte för vilket kön man har. Ibland tror jag att folk som motsätter sig genuspedagogik helt enkelt inte vet vad det är. De tror att det går ut på att alla barn ska bli lika. Det är inte det som är poängen, snälla förstå det!

Ytliga föräldrar
Om Expressen lyfte fram något viktigt så gjorde Aftonbladet det motsatta.  Aftonbladet tar upp ämnet "småbarn och skönhet".Artikeln handlar om Angela Weihs som lär fyraåringar att gå på catwalken. Jag vet inte om man ska skratta eller gråta. Min enda fråga är egentligen: varför? Varför vill man låta ens barn bli modeller när de är så små? What is the point? Jag vill att mitt barn ska få prova massa grejer och om hon nu vill satsa på att bli modell tänker jag inte hindra henne. Dock tänker jag inte aktivt få in henne i en bransch som för mig står för, i princip, enbart ytliga, låga och farliga värden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar