tisdag, september 08, 2009

Man kan inte tillåta allt i religionsfrihetens namn

Ämne: Föräldraskap och politik

Nu är det tydligen fritt fram för omskärelse av pojkar, eller för att använda ett mer riktigt begrepp, könsstympning. Jag är för religionsfrihet, men att genomföra permanenta och irreversibla ingrepp på barn varken bör eller ska skyddas under religionsfrihetens flagga. Vuxna kan själva välja om de vill bli omskurna, barn måste gå på sina föräldras beslut. Hur kan man överlåta sådana här beslut till föräldrarna? Ofattbart.

All typ av könsstympning är förkastlig och ska inte genomföras i detta land.

Att omskärelse kan minska spridning av HIV brukar lyftas upp som argument för omskärelse. Upplysningsvis kan även kondomer göra samma jobb, och dessutom är kondomer ännu bättre på att skydda mot HIV.

Min sambo påpekade att mina senaste inlägg varit väldigt arga. Hon tyckte att jag skulle byta namn på bloggen till "den arga pappan", men jag väljer ändå att hålla fast vid att vara förvånad. Jag förvånas över dumhet; såsom omskärelse.

4 kommentarer:

  1. Hear hear. Läste du förresten mitt inlägg på ämnet?

    SvaraRadera
  2. Jag gjorde det nu. Mycket välformulerat. Förstår verkligen inte argumentet för att tillåta stympning av barn. (Såväl flickor som pojkar)

    SvaraRadera
  3. Jasså, det är därför du är förvånad...
    Men ibland är det nog bra att bli lite arg också, som i detta fall.

    SvaraRadera
  4. Det finns många anledningar till att bli förvånad. Men jag har inte så långt till att bli arg heller :-)

    SvaraRadera