lördag, januari 02, 2010

Så var det 2010 då

Ämne: Off topic


Så vad 2000-talets första årtionde slut. Ett årtionde som innehöll en del saker man aldrig kommer att glömma. 9/11, Tsunamin och mordet på Anna Lind för att nämna några tragiska händelser. Det finns tyvärr fler, USA:s olagliga krig, oroligheterna i Palestina/Israel bland andra. För mig personligen avlutades dock årtiondet suveränt, jag blev ju pappa. Så för mig personligen var det ett bra årtionde. Andra stora händelser för mig var att jag blev Göteborgare och Västgöte, även om jag alltid kommer att vara värmlänning i själen. Därför gör den här tragiska vargjakten ont i själen. Jag skäms för Värmlands län och övriga vargdödande pucko-län. Jägare är ett släkte som jag inte håller högt just nu. "Erik" i Aftonbladet vågar inte ens stå för att han mördar vargar, han är rädd för hot. Jävla fegis, vill du döda varg så stå för det åtminstone. Skämmes tamejfan!

Hur som helst avslutades året för vår del på bästa tänkbara sätt. Med snö. Massor av snö. Detta är en nutagen bild, visst är Sverige ett vackert land även på vintern! Även kul för lillan att pulsa i snö, eller kul och kul, jobbigt. Men att åka pulka var desto roligare!

3 kommentarer:

  1. Tjenare

    Riktigt trevligt att hitta någon som tycks ha samma inställning till föräldraskap och jämställdhet som en själv. Har sambo och en drygt ettochetthalvtår gammal dotter och känner mycket väl igen mig i det du skriver om (speciellt när det gäller att köpa kläder och skor). Jag och min sambo har redan från början varit rörande överrens om värderingar när det gäller uppfostran och jämställdhet; dessutom har vi turen att ha en familj som till största delen respekterar våra val.

    Trots detta lever vi ju inte i ett samhälle som alltid delar våra åsikter; man upplevs som "krånglig", "speciell" eller "könsutplånare" m.m. Just därför värmer det att finna en blogg som din, det behövs fler män som skriver om det värdefulla i att på allvar engagera sig i, och ta tag i frågor om genus, jämställdhet och föräldraansvar.

    Med mycket vänliga hälsningar

    Mattias från Stockholm

    SvaraRadera
  2. Hej!!

    Vad kul att ni har hittat en modell som funkar för er! Jo, vi är nog också lite besvärliga, men jag tycker att det är viktigt att vi besvärliga finns också så vi öppnar lite ögon.

    Det många inte begriper är att det inte är könsutplånande att låta barn utvecklas enligt deras egen önskan istället för enligt samhällets uppsatta normer.

    Ha en bra 2010!

    SvaraRadera