onsdag, januari 13, 2010

Pohke och fitta...jämställdhet och GM

Ämne: Barns utveckling och jämställdhet

Lilla härmar precis allt man säger just nu. Igår sa jag bland annat att jag var "skeptisk", omedebart hör man ett "skepis" från henne. Underbart! Hon har också lärt sig ordet pojke, det blir pohke ungefär. Tyvärr, eller vad man nu ska säga, blir ordet flicka lite mer obscent, det blir nämligen "fitta" än så länge. Jaja, det är ju ändå lite charmigt.

Läste också att regeringen stoppar universitetens möjlighet till "positiv särbehandling". Inte en dag för tidigt. Att kvotera är alltid fel, om man hittar kandidater med likvärdiga kvalifikationer så kan jag förstå att man väljer det underrepresenterade könet vid anställningar, men inte när det kommer till studier. (Vid anställningar tror jag mycket sällan den situationen uppkommer.) Vid studier bör urvalet, vid samma kvalifikationer, ske med hjälp av oviktad lottning, eller ännu hellre genom intervjuer. Jag antar att det sistnämnda är för dyrt för universiteten, men det tror jag är ett utmärkt sätt att hitta de bäst lämpade för utbildningen. En reflektion man kan göra är också att just i detta fall gynnades generellt män, 95 % av de drabbade var kvinnor. Kalla mig konservativ, men jag undrar om man hade avskaffat detta om det hade varit det motsatta förhållandet. Men jag ska inte vara bitter, det är bra att regeringen tar sitt ansvar och stoppar dessa dumheter!

Sist kan jag inte låta bli att slänga in ett ämne som är helt "off topic": GM:s sätt att hantera SAAB-affären. Jag börjar bli mer och mer säker på att GM på sikt kommer att försvinna. Här följer en lista på vilka märken som finns kvar under GM:s tak: Buick, Cadillac, Chevrolet, GMDaewoo, GMC, Holden, Opel, Vauxhall. Värt att påpeka är att Holden och Vauxhall är i princip Opel, fast i Ocenaien och Storbritannien. Här ställer man sig frågan: "vilken av dessa bilar är du intresserad av att höpa?". De flesta kommer att svara "ingen". Om detta är en typisk svens inställning vet jag inte, men detta är inga bilar som kommer att fungera i Sverige. (Undantag Opel). GM:s sätt att behandla SAAB som bilmärke sedan delägandet startade på 90-talet är också häpnadsväckande. GM har verkligen inte förstått någonting av vad varumärket SAAB står för. SAAB har haft några av de trognaste bilköparna i världen, nästan i nivå med BMW-ägare. Har man SAAB köpte man helst en ny SAAB när man skulle byta bil. GM väljer då att satsa på SAAB 9-2X, vilket är en Subaru Impreza som det står SAAB på. Jag tvivlar inte på att Impreza är en bra Subaru, men det är en helt urusel SAAB som ingen "äkta" SAAB-älskare skulle författa sig med. Sedan kommer SAAB 9-7X, en gammal Chevy Trail Blazer som är ett rambygge som inga behöver. Allra minst SAAB-folket. GM kläckte dessutom ur sig att nya SAAB 9-5 kanske skulle bli bakhjulsdriven. Man tar sig för pannan och undrar hur inåt helvetiskt korkade gubbarna på GM egentligen är. Helt otroligt visar det sig. De lägger dessutom hellre ned SAAB än får kommande konkurrens av ett märke som faktiskt är och alltid har varit framåtblickande. Någon som aldrig kunnat sägas om GM. I alla fall inte under de senaste 40 åren.

(Bilden är från en bilauktionssite på nätet)

1 kommentar: