onsdag, januari 13, 2010

Mitt januariinlägg!

Ämne: Träning och hälsa

Jag har bloggat i kanske fem år, det har blivit ett antal olika bloggar, men ingen har varit så långlivad som Den förvånade pappan. Hur som helst. På alla olika bloggar jag har haft har jag i januari haft ett inlägg liknande detta.

I går var jag på gymmet och det var en hel hög nya människor där. Eftersom jag helst är en ensamvarg när jag tränar stör det mig lite att jag får trängas med andra. Dock är det ju bra att folk börjar träna. Efter cirka 10 på gym har jag dock lärt mig hur Svenssons träningscykel ser ut. ("Cykel" som i period inte som i fordon/träningsredskap). De sätter i gång stenhårt i januari, de är på gymmet så ofta de kan. I februari orkar de släpa sig dig någon gång i veckan. Och i mars har de gett upp. En liknande situation brukar uppstå i slutet av augusti/början av september, men den är inte lika markant. Så jag vet redan nu att 90 % av dessa "nykomlingar" kommer att vara borta efter OS. Då får vi "gamlingar" tillbaks vårt gym och slipper trängas. Skönt på sitt sätt.

Det är synd att inte människor tar till sig tips och råd bättre. Det är inte lämpligt att börja träna stenhårt om man inte är van det. Ändra inte på hela livsstilen på en gång, det blir för jobbigt. Trappa istället upp träningen successivt och ändra lite på kosten. Dra ned på socker och godis, minska portionerna och sprid ut matintaget över dygnet. Se gärna mat som energi och tänk på att allt du stoppar i dig måste du förbränna för att gå ned i vikt. Förbränner du mer än du stoppar i det går du ned i vikt. Detta är allt man egentligen behöver veta för att lyckas med sin viktnedgång.

Att börja träna på gym är inte trivialt. Se till att få hjälp i början och lägg upp ett realistiskt schema och sätt på nåbara mål. Och sist men inte minst lycka till och jag hoppas att ni fortsätter träna även efter februari månads utgång. Motbevisa oss "gamlingar" som småler lite i januari åt denna situation!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar