onsdag, augusti 27, 2008

Att bli pappa...den juridiska biten

Ämne: Föräldraskap, familjerätten och familjarättsbyrån

Om man får barn som ogift måste man gå till familjerätten eller till familjerättsbyrån för att ta på sig faderskapet. Jag har hört många skräckhistorier om sådana möten, korkade handläggare som ställer omotiverat dumma och provocerande frågor.

Jag vill bara tala om att det inte behöver vara så. Även om jag tycker att systemet är förlegat så var upplevelsen för oss inte så hemsk.

De frågade om vi var ett par under en period av två månader ungefär nio månader innan lilltjejen föddes. Fråga två gick ut på att vi båda skulle säga att vi trodde att jag var pappa. Sedan skrev vi på och så var det klart!

4 kommentarer:

  1. Grattis! ;) Eller vad säger man? Det är ju lite koko att det är på det viset. Vi var ordenligt gifta och då frågade minsann ingen om vi båda ansåg nåt om faderskap.

    SvaraRadera
  2. Tack!

    Och, nä, är man gift så har man bara sex med sin partner..det vet väl alla människor? ;-)

    Tycker att systemet är en aning förlegat...

    SvaraRadera
  3. Det där var ju rimliga och trevliga frågor. Inga ifrågasättanden om huruvida ni verkligen hade haft sex vid rätt tidpunkt ...

    En av mina kompisar, som visste på exakten när barnet blev till, fick ett helt annat datum utpekat som enda möjliga konceptionsdatum. Och eftersom det redan framkommit att den potentiella pappan varit bortrest under detta statsbestämda datum, väcktes en del otrevliga frågor.

    Men till slut fick de igenom att fadern var far ... Herregud.

    SvaraRadera
  4. Hon visade oss ett intervall på typ pvå månader... Det känns som om vissa sådana där handläggare har missförstått sin uppgift lite...

    Det var bra för hon framställde det som att jag tog på mig att vara pappa till lillen och inte att jag var tvungen att bevisa att jag verkligen var det. En bra och smart pedagogisk skillnad...

    SvaraRadera