lördag, augusti 02, 2008

Att förbereda sig inför förlossningen (Profylax)

Ämne: Graviditet och förberedelse inför förlossning

Man har nio månader på sig att förbereda sig på att den lilla ska komma. Det kan låta som en lång tid, men tro mig. Det är det inte. Även om man ser att magen växer förstår man inte att resultatet ska bli ett barn. Det förstod i alla fall inte jag.

Hur man ska förbereda sig för nedkomsten är nog individuellt. Jag tycker att jag är bra på att hantera smärta, men då gäller det mig. Att se någon annan ha ont är en annan sak, det är jobbigt. Därför var jag orolig inför förlossningen.

Vi hade läst om profylax-kurser och jag var oerhört tveksam, men samtidigt ville jag dämpa min oro och vara så förberedd som möjligt och när en kollega sa att hon hade nytta av profylax under hennes förlossning så vi bokade en kurs på Annas profylax på Linnégatan i Göteborg.

I efterhand måste jag erkänna att jag tror att kursen var bra. Det kändes fånigt att sitta och nypa varandra i benen för att träna på andning...och detta i grupp? När kursledaren satt och krystade på en stol kändes det också fånigt, men även om det kändes dumt, fånigt och konstigt är jag övertygad om att kursen hjälpte.

Detta hade vi nytta av från kursen.

1. Andning och avslappning, andningen var mycket viktig för oss och vi tror att det hjälpte mycket.

2. Att få reda på att alla förlossningar inte pågår i 36 timmar och att det går att föda barn utan höga skrik. Förlossningar sträcker sig över hela skalan, en del tycker att det är oerhört jobbigt och andra säger "detta kan jag göra igen".

3. Att förlossningen har ett antal steg och att man inte behöver kasta sig iväg till förlossningen direkt när den första värken kommer.

4. Att det är bra att röra på sig under värkarbetet

5. Att kvinnor faktiskt är skapta till att föda barn och att man kan bli skrämd över var barnet tänker komma ut. Men, " you're going to be huge down there" som vår profylax-instruktör sa till oss. Det är något man ofta glömmer.

6. Alla spricker inte.

7. Att pappan är viktig. Den här punkten stämmer enligt min sambo, men jag lovar att man känner sig patetisk när man står där och inte tycker att man kan göra något för henne. Men det är bara att försöka intala sig att man hjälper till.

8. Det finns olika typer av smärtlindring, allt från massage och bad till lustgas och epidural. Jag tror att det bästa är att gå in i förlossningen med ett öppet sinne. En del behöver allt, och vissa klarar sig med bara andning.

9. Målbild. Kom ihåg att förlossningen inte är klar när barnet kommit ut. Därför är det bra att sätta målbilden längre fram, kanske när man får komma till BB eller kanske ännu hellre, när man får komma hem.

Enligt kursledaren skulle man träna på andning och avslappning hemma, det gjorde inte vi. Min sambo övade lite avslappning, men vi andades inte tillsammans något förutom på kursen. Och även om vi slarvade med den här biten är jag säker på att kursen hjälpte oss oerhört.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar