lördag, augusti 02, 2008

Att förbereda sig (Litteratur)

Ämne: Att bli pappa, föräldraskap

Jag tänkte läsa massa böcker när jag fick reda på att vi skulle ha barn. Jag ville ju vara förberedd, men eftersom jag inte riktigt kunde förstå att det faktiskt skulle komma ett barn blev det inte så mycket läsande.

Dock läste jag "Du ska bli pappa" av Dick Sundvall och den var mycket bra för mig. Den avdramatiserade det hela för mig. Det kanske inte bara är jobbigt att få barn, det kanske är kul också. Det kan vara viktigt att få höra det då det man oftast får höra är "då kommer du inte få sova något mer" och andra liknande elaka tillrop.

Jag tror att det är bra att läsa lite om att få barn, men samtidigt kan ingen förmedla exakt hur du kommer att känna så därför tror jag att övergripande litteratur är det bästa.

En lite rolig händelse inträffade på spårvagnen när jag läste boken. Det blev biljettkontroll och jag lade ned boken på sätet bredvid mig och tog fram min biljett. Kontrollanten säger "grattis" och jag ser oerhört frågande ut. Grattis till att jag betalat min resa?? Sedan ler han och nickar mot boken. Det var faktiskt första gången jag förstod att detta faktiskt är stort. När någon som man aldrig ens har träffat säger grattis.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar