torsdag, augusti 14, 2008

Att välja BB och att spendera tid där

Ämne: Föräldraskap, förlossning, BB och tips och råd

Det är ju inte bara det att man ska åka till BB, man måste även välja vilket BB man ska åka till (om man bor där det finns valmöjligheter). I vårt fall fanns fyra tänkbara sjukhus, Östra sjukhuset, Mölndal, Varberg och Borås. Borås sorterade vi bort på en gång eftersom det kändes långt. Jag vet att det är långt till Varberg också , men Varberg kändes mer naturligt för oss. Dock bor vi nära Östra sjukhuset och därför ville vi helst åka dit även om vi hela tiden fått höra att Varberg är så bra för att man får stanna på BB länge. På Östra är standard två dagar, vilket många anser vara kort.

När man får sitt första barn är det nog skönt att få ett eget rum, det kan inte alltid garanteras, men vi hade tur och fick det och jag kunde även sova där två nätter.

Nu kan man ju tro att det är bra att stanna på BB länge, och det är säkert många som vill göra det. och för dem är det bra. Dock är det inte nödvändigtvis så. För oss var det dock nämligen tvärtom, vi kände båda att vi ville hem. Så fort som möjligt. Det var långtråkigt på BB, men sen är vi två ganska otåliga personer också. Vi hade också tur för lilltjejen var frisk och min sambo klarade förlossningen bra.

Man ska nog helt enkelt välja BB på magkänsla, jag tror att alla är bra och alla barnmorskor vi träffat har varit underbara.

En sak som jag tror att man kan vara säker på är att vad man än har för bild av förlossningen och BB så blir det ändå något helt annat. Det går inte att planera så det är bara att ta det med ett öppet sinne. Och jag vill också passa på att lugna lite. Alla förlossningar håller inte på i 36 timmar. För oss tog det fyra timmar för lilltjejen att komma efter vi kom till förlossningen. Vi var oroliga att behöva åka hem igen, men när vi kom fram var hon "öppen" åtta centimeter. Vi blev både väldigt förvånade. Alltså, varje förlossningen är unik och det går inte att planera hur den kommer att se ut.

Här förljer några tips på saker att ta med sig till BB. (Vissa saker kan kännas onödiga, men så här kände vi i alla fall)

1. Dator med musik och gärna med film eller TV-serier. Vi såg säkert tio avsnitt av Coupling på BB. Jag undrar om personalen undrade vad som hände i vårt rum när vi bröt ihop av skratt då och då.

2. Liggdel till barnvagn. Man får en liten plastbalja barnet kan sova i på BB, men vår lilla gillade inte alls att sova där. Hon sov bäst på mammas eller pappas mage, alternativt i sängen bredvid oss. Dock var det skönt att kunna lägga henne i liggdelen då och då.

3. Vi fick en mössa på BB, men som tur var hade vi med någon extra för de små kräks ganska ofta. Det gäller även längre fram. Jag hade ingen aning om att man måste byta kläder på de små så ofta.

4. Filtar till er själva. Jag frös under hela förlossningen, jag vet inte om det var chock eller om det var kallt, men jag hade gärna haft en filt med mig. Detta missade vi dock tyvärr.

5. Ta med lite kläder till barnet för hemtransporten och kanske också för vistelsen på BB.

6. Ta med babyskydd om ni åker bil, annars blir det svårt att ta sig hem. Vi bodde så nära BB att jag faktiskt gick hem med babyskyddet och hämtade vagnen istället eftersom vi kunde gå hem. Babyskydd kan hyras på NTF.

7. Mat till pappan. Mamman får mat på BB. Vi köpte lite saft och gorbys plus massa godis. Det funkade bra för oss.

8. Naturligtvis ska andra "standardsaker" med också som ni fått tips om på MVC och i böcker.

9. Kamera. Vi fotade en hel del kort på BB. Hon var ju så söt!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar