onsdag, november 04, 2009

Louise Hallin gör det igen...

Ämne: Jämställdhet, föräldraledighet och föräldraskap

I dag var Louise Hallin i Gomorron Sverige-studion och upprörde världen igen. En person vid namn Jennifer ringde in och var med rätta upprörd över Louise idiotiska uttalanden från förra programmet. I detta program börjar hon med att försvara sina uttalanden och sedan fortsätter hon med nya dumheter. Nu säger Hallin att den optimala åldern för en pappa att börja vara föräldraledig är vid två års-ålder. Detta påstående bygger hon på så kallade anknytningsteorier. Eftersom jag inte själv har studerat ämnet kan jag egentligen inte argumentera emot detta, förutom genom att säga att det lilla jag läst brukar nämna "anknytningspersoner". Alltså pluralis. Flera. Kanske till och med två anknytningspersoner. I den vanliga familjekonstellationen skulle alltså den ena kunna vara mamman och den andra pappan.

Hallin påpekar också att hennes åsikter inte riktigt är politiskt korrekta i dagens samhälle. Nej, det är de inte. De är knappt ens möjliga i dagens samhälle, och tur är väl det med tanke på att vi faktiskt lever på 2000-talet. Personligen kan jag tycka att det är bättre att anpassa sig lite efter verkligheten istället för att försöka återgå till en situation som inte längre finns. En del saker var bättre förr, detta var inte bättre förr, men hur som helst är  det ändå inte möjligt att backa i tiden. Nu tror jag ändå att hon har fel och att hennes "två-års-tankar" är felaktiga. Jag vägrar att tro att det är bättre för ett barn att i huvudsak knyta an till en person/förälder än två.

Om man vill fundera på worst case-situationer så är det ju faktiskt så att det kan hända mamman något. Blir det inte då ännu värre för barnet om pappan är mer eller mindre en främling? Och hur är det möjligt att det finns adopterade och forsterbarn som klarat sig helt utan men?

Förutom dessa dumheter gav hon en pappa rådet att söva barnet på deras säng för att sedan lyfta över den lilla till sin egna säng. Jag vet inte hur det funkar generellt med barn, men det rådet tycker jag är en bra början på att måla in sig i ett hörn. Jag tror då mer på att lägga sig hos barnet i dennes rum istället. I vårt eget fall lägger vi henne och sedan går vi ut. Det funkar väldigt bra just nu, men det kan ju ändra sig. Vi frågar henne om hon vill sova och hon brukar säga "appar" och då får hon nappar och sedan lägger vi henne. Vi tror att det fungerar bra för att hon själv tror att hon får bestämma!

Hur som helst tycker jag att "experter" som Louise Hallin borde sluta ge omoderna tips som inte fungerar i vår samtid.

8 kommentarer:

  1. Jag tycker verkligen inte att Louise ska sluta ge omoderna tips. Eftersom det moderna samhället är uppbyggt kring föräldrarnas behov och inte barnens. Givetvis är pappan också en viktig anknytningsperson som du skriver. Men att barnet upplever en separation från mamman vid 6 mån gör stor skada. Vi har inte sett effekterna av detta ännu, då det är ganska nyligen som vi har uppnått denna formen av (som vi benämner det) jämställdhet.
    Svårt ämne det här. Ingen tvekan om det.

    SvaraRadera
  2. Hej!

    För det första tror jag inte att barnet tar "stor skada" av att separeras från mamman efter 6 månader. I så fall skulle i princip alla västvärldens barn, förutom svenska, ha tagit stor skada. Att kunna vara hemma så länge som vi i Sverige kan är ovanligt.

    Dessutom har det ju visat sig att barn kan anknyta parallellt och till flera personer varför Hallins snack känns både omodernt och osant. Och att påstå att barnet måste vara nära sin mamma till två-årsåldern är ju vansinnigt.

    Så, nej, jag tycker inte att hon ska få sitta och hitta på dumheter i public service.

    Däremot tror jag att det är bra att vara hemma med barnet en längre period och kanske inte skicka iväg det till dagis på 1-årsdagen. Men det betyder inte att mamman ska vara hemma i ett år och pappan i två månader...

    SvaraRadera
  3. Varför tycker du att man "målar in sig i ett hörn" om barnet får somna i föräldrarnas säng och man sedan lyfter över det till sin egen? Ni har hittat ett sätt som funkar för er-grattis! För andra funkar det att lyfta över, till exempel för oss. Det tycks vara väldigt svårt för människor i dagens Sverige att acceptera att olika människor väljer att göra på olika sätt. Alla föräldrar och barn är unika. Det finns inga universalmetoder man kan använda för att bygga fungerande relationer.

    SvaraRadera
  4. Tillägg: Samtiden borde anpassa sig till barnen i stället för tvärtom. Heja Louise Hallin som vågar sätta barnen främst utan att först sätta upp ett fuktat finger i luften och känna efter vartåt vinden blåser.

    SvaraRadera
  5. Jag vet människor som gjort så och som fastnar i att de alltid måste "söva" barnen och det tycker jag låter opraktiskt. På min blogg skriver jag vad jag tror och tycker, jag sitter inte i SVT och delar med mig av mina erfarenheter som Hallin gör. Och var i hela världen har du fått för dig att jag inte vet att barn är unika???? Men precis som du säger, det finns inga universalmetoder, alltså borde jag väl ha rätt att kritisera råd som Hallin ger när jag inte tror på dem?

    Och till tillägget.
    Du får gärna tro att Hallins metoder sätter barnen först, jag tror det verkligen inte. Enligt mig sätter hennes tips varken barnet eller familjen främst och det är därför hon borde stoppas från SVT. De enda som eventuellt kan dra nytta av hennes råd är mammor vid en skilsmässa som då redan fått det försprånget som gör att de enklare kan få ensam vårdnad.

    SvaraRadera
  6. Den som drar avgjort störst nytta av Louise Hallins medverkan i SVT och SR är hon själv som med säkerhet har väntrummen fulla av osäkra föräldrar på sina två terapimottagningar.

    SvaraRadera
  7. Jo, du har tyvärr säkert rätt Oskar.

    Fast jag tycker att det hon säger är så genomskinligt att de flesta borde se igenom hennes dumheter. Men som nybliven förälder var man ju oerhört osäker så man kan ju inte veta.

    SvaraRadera