onsdag, november 11, 2009

Är majoriteten av befolkningen dum i huvudet?

Ämne: Jämställdhet, föräldraskap och BVC

Jag läste en debattartikel på Newsmill nyligen. Artikeln belyser problemet med att BVC är alldeles för fokuserad på mamman och mammarollen. Enligt vissa på BVC är pappan mest ett jobbigt bihang som helst borde vara någon annanstans, för ta hand om barnen bör han verkligen inte göra. Jag har på det stora hela positiva erfarenheter från BVC och även MVC, så jag kan inte säga att jag känner igen mig. Dock tror jag definitivt att problemet finns på många platser. Det är alltså bra att någon, i detta fall Helén Sigfridsson, tar upp frågan.

Det som är så ofattbart är hur många som klankar ned på inlägget. Är det för att man så fort man pratar om jämställdhet måste klanka ned på det? Och hur är det möjligt att det är flest män som klagar? Inlägget går ju ut på att förbättra för er/oss. Läser ni över huvudtaget vad som står? Jag fattar verkligen noll. Min slutsats är:

1. Att män generellt är dumma i huvudet i dessa frågor.
2. Att sådana här artiklar drar till sig de knäppaste männen som bara måste klaga på allt som har med jämställdhet att göra.

Personligen tror jag inte på 1 eftersom det inte stämmer med min världsbild. Så jag hoppas och gissar ett 2 är rätt. Det som då är synd är att inte fler vettiga män låter sin stämma höras. "Vi måste höja våra röster för att hö-öras".

Dessa förvirrade bakåtsträvande konservativa män vill hänvisar gärna till "biologi" eller skyller allt på radikalfeminister och andra roliga termer. Kan de inte bara förstå att det är bra för alla om det blir mer jämställt, och då inte minst på BVC som är den första instans som barn möter. De är så insönade att de inte ens förstår att förbättringarna är till för dem. (Om de nu någonsin tänkt föröka sig, vilket jag faktiskt hoppas att de inte tänker göra).

Jag börjar så smått tappa tron på mänskligheten.

6 kommentarer:

  1. Kommentarerna till Newsmill och nyhetsartiklar är befolkade av SD-anhängare, reaktionärer i största allmänhet och rikskokon.

    Gitto på Taffel har gjort en bra indelning av knäppa kommentatorer.

    SvaraRadera
  2. Jag hoppas att du har rätt, för i så fall är det inte en representativ bild av befolkningen...

    SvaraRadera
  3. Hon skrev om MVC. Dvs innan barnets födelse.

    Det var ju det som var det anmärkningsvärda.
    Hade hon skrivit om BVC hade antagligen artikeln haft 1/10 del av arga kommentater.

    Själv reagerad jag just på kravet att pappan skulle med på varje besök/kontroll innan födelsen. Det var just detta krav som gjorde att jag använde "likhetstaliban".

    Jag är i ett annat skede än dig. jag har tre barn 17-26 år. Jag har passerat dessa stadier. Jag har varit en extremt närvarande pappa. jag sätter alltid mina barn i först rummet, vilket jag fortfarande gör. Min fru och jag delar på allt. Vi är extremt jämlika både i hemmet och med våra yrkeskarriärer.

    Jag tror att du har fått en väldigt skev bild av mig bara för att jag de senate åren blivit väldigt intreserad av evolutionslära och för att jag insett att postmodernism och socialkonstruktivism i hög grad är snömos besläktat med astrologi.

    SvaraRadera
  4. Nja, hon skrev om både MVC och BVC.

    Jag var med på alla kontroller på MVC och det ångrar jag inte. Förutom att jag fick höra barnets hjärtljud lika många gånger som mamman fick jag även lite mer respekt hos barnmorskan tror jag. Så även på BVC som jag följde med på nästan alla gånger även när jag jobbade.

    Jo, det är nog möjligt att jag fått en skev bild av dig. För mig är evolutionen helt naturlig och jag tror på biologiska skillnader. Dock tror jag inte alls på att fokusera på dem, för det gör saker mer problematiska än de är. Det finns människor som tror att alla skillnader mellan könen är konstruerade (socialkonstruktivisterna) och de har fel, det är jag övertygad om. Men jag är lika övertygad om att det är den utgångspunkten vi ska ha för då får alla individer det bemötandet de borde få helt oberoende av vilket kön de har.

    Så visst är det kanske snömos det de säger, men det de jobbar för är definitvt hedervärd och önskvärt.

    SvaraRadera
  5. Jag var själv med på MVC vid flera tillfällen och fick lära mig "bethovenandning" mm: BVC delade vi på.
    men det finns faktiskt besök på MVC som inte har ett dugg med mig som man att göra.

    Men det skruvade är att kräva att alla män SKALL vara med på ALLA MVC besök.

    Känner du inte vibbarna av det som jag benämner Talibankultur. Några förståsigpåare skall tala om att alla skall göra på ett visst sätt.

    Det är egentligen enbart denna del av feminismen / genusvetenskapen som jag är störd på. Att man ställer orimliga vonobenkrav på ett sk likhetsbeteende.

    Det är också därför som jag är motståndare till hårddragen kvotering av föräldraförsäkringen.

    Då tror jag mycket mer på att erbjuda 5 veckors gemensam ledighet efter barnens födelse.

    Själv var jag hemma en månad tillsammans med min fru vid varje barns födelse. Detta delvis pga av att min fru var tvungen av medicinska skäl föda med kejsarsnitt och på den tiden så vart man sjukskriven 1 månad pga av den stora bukoperationen.
    Den rättigheten är borta nu tror jag.

    I vart fall var denna gemensamma månad tillsammans med de nyfödda något extremt bra för stark anknytning mellan oss förädlar och mellan barnet och oss gemensamt.

    Jag unnar alla nya föräldrar denna gemensamma upplevelse. garanterat bra för barnets anknytnngsschema.
    Men att sedan tvångsbyta första och andra anknytningsperson redan vid åtta månader anser jag vara helt fel på en statistisk gruppnivå. I det enskilda fallet kan det gå galant. Men inte som kollektiv princip.

    SvaraRadera
  6. Att kräva att alla män ska vara med på alla kontroller är löjligt. Dock är det så oerhört vanligt att pappan enbart är med vid ultraljudet och det är faktiskt ännu värre tycker jag.

    Det är kvinnan som blir gravid, men det är båda som blir föräldrar därför tror jag att det är väldigt bra att vara med även på MVC för att förbereda sig. Men att tvinga dit folk är naturligtvis fel, uppmuntran är bättre.

    Jag är emot alla former av kvotering, det har jag och kommer jag alltid att vara. Fem veckors gemensam ledighet efter förlossningen tycker jag låter galant. Jag var själv hemma de första fem veckorna och det var suveränt på alla sätt.

    Personligen tycker jag att alla dagar i föräldraförsäkringen skulle få delas precis så som föräldrarna vill, men tyvärr innebär det oftast att mamman tar 80 % av ledigheten och det är dumt.

    Läste dock nyligen att en större och större del av föräldradagarna "brinner inne" då de inte tas ut. I nästan alla fallen är det pappans 60 dagar som försvinner. Detta är ofattbart för mig.

    Jag tror snarare att det är undantagsfall som det inte enkelt går att göra en överlämning vid åtta månaders ålder. I nästan hela resterande (väst)världen börjar mammorna jobba betydligt tidigare än efter åtta månader och deras barn verkar ju tämligen normala. Så varför skulle det inte fungera i Sverige?

    För mig är dock det konstigaste att pappor bara finner sig i att få vara lite extra lediga på sommaren och mammorna är lediga ett år. Den stor gåta i min lilla värld.

    SvaraRadera