onsdag, november 25, 2009

Den lilla apan...

Ämne: Barns utveckling och tips och råd

För fem månader sedan kunde lillan inte gå. Idag hittade jag henne halvvägs över badkarskanten. Förra veckan satt hon på vardagsrumsbordet. Förrförra veckan hade hon klättrat upp på en bänk i hallen. Jag bävar för vad som händer nästa vecka.

Det är dock ofattbart hur snabbt se små utvecklas. Motoriken blir bättre för varje dag och ordförrådet har explodera senaste månaden. Vi har ett bild spel som skärmsläckare, det senaste vi märkt är att hon vet vad vissa personer på bilderna heter. Det som nästan är roligast är att se hur andra reagerar när vi pratar med lillan. Vissa ord är ju självklara för oss, men förmodligen obegripliga för Svenssons på bussen. Jag menar, det är klart att vi fattar att "att" är vatten och att "bong" är ballong eller att "boj" är boll, men Svenssons tror nog bara att vi låtsas förstå! Kul är det hur som helst! Dagens nya ord var "goda", alltså groda!



 En annan utveckling som jag prisar högt är att hon säger till när hon måste gå på pottan. "Potta!!!!!!!" Och sen rusar hon till badrummet med mamma eller pappa hack-i-häl. Det är ju nämligen så att framförhållningen inte är den bästa ännu. Dock brukar vi oftast hinna in och det är oerhört skönt att slippa byta kladdiga blöjor varje dag. (Å andra sidan får vi ju tömma en kladdig potta) Jag tror att knepet heter tygblöjor. Jag fick tipset av en kompis som sa att ungarna snabbare vänjer sig av med blöja om de använder tygblöja och det skriver jag under på. Vi har satt henne på potten sedan hon var väldigt liten och använt tygblöjor hela tiden när vi varit hemma och jag hoppas att resultatet är ett blöjfritt barn inom kort. Håller tummarna! Så även om tygblöjor innebär mer jobb är det nog värt det om barnet slutar med blöja snabbare...tycker jag i alla fall!

1 kommentar: