tisdag, december 08, 2009

Jullovsmorgon läggs ned

Ämne: TV och nostalgi

När jag var liten tittade jag och min familj nästan alltid på jullovsmorgon. Det var ett sätt att umgås och när man var ledig var det ett bra sätt att ta sig upp på morgonen. När jag tänker tillbaks på det är det glada och trevliga minnen. Jag kommer bland annat ihåg serien om "Mika" som skulle transportera en ren någonstans. (Jag tror att han hette Mika och jag tror att han skulle transportera en ren, det var ju säkert 25 år sedan man såg det). Jag kommer inte ihåg om Bröderna Dahl också gick på jullovet eller om det var på sommaren man fick njuta av dessa norska hjältar.

Nu meddelar SVT att man lägger ned jullovsmorgon. De konstaterar att det nog är mest föräldrarna som kommer att sakna programmet. De har säkert rätt, vad vet jag om dagens barns TV-vanor? Men inte desto mindre tycker jag att det är tråkigt. Jullovsmorgon var något trevligt och mysigt i vintermörkret.

För övrigt tycker jag att dagens barnprogram är dåliga. Tacka vet jag Lillstrumpa och syster-yster, Vilse i pannkakan, boktipset, Bröderna Dahl, Lördagsgodis, Fem myror är fler än fyra elefantar, Trazan och Barnarne med flera. Dock är det väl så att dagens ungar gillar dagens barnprogram. Gårdagens ungar, alltså sådana som jag, vi gillar gårdagens program. Nostalgi tror jag att det kallas...

4 kommentarer:

  1. Å ja. Programmen du nämner var ju underbara! Och apropå jul...tänk julkalendern Trolltider som sändes 1979. Jag var verkligen trollbunden! De sände en snutt av det på tv häromkvällen...samma trollkänsla infann sig...nu 30 år senare.

    SvaraRadera
  2. Det är det som är så häftigt, att man kan få tillbaks den där sköna känslan efter så många år! Det tyder på kvalité.

    Många gånger tycker jag att man blir besviken när man ser något som man tyckte var bra när man var liten. Men är det riktigt bra så tror jag att man alltid kommer att gilla det.

    Jag tror att det är lite samma sak med musik. På 80-talet (och början av 90-talet) lyssnade jag på Trance Dance. Nu har jag hittat dem på Spotify och jag gillar det fortfarande även om jag rent musikaliskt kan finna en del brister! :-)

    SvaraRadera
  3. Gillar du Vilse i pannkakan så MÅSTE du väl tycka att Papa Pomos Piano är fullkomligt briljant? Jag tycker det finns en hel del guldkorn faktiskt

    SvaraRadera
  4. Jag har aldrig hört talas om Papa Pomos Piano. Går det nu??

    SvaraRadera