onsdag, december 02, 2009

Att tänka efter före...

Ämne: Föräldraskap och tips och råd


Jag läste nyss att några av Ullareds-såpans deltagare är missnöjda med hur de framställs i TV. "Det har förstårt våra liv" säger de. Bland annat kallas pappan i familjen för "alkis" och barnen mobbas i skolan. Detta är naturligtvis tragiskt och jag tycker att det är konstigt att människor behandlar medmänniskor på detta sätt. Men, och detta är ett stort men, borde man inte fundera på detta innan man ställer upp?

Beter man sig konstigt på TV så behöver man inte vara Einstein för att förstå att det kan påverkar det "verkliga" livet också. Jag såg början på senaste avsnitten av Ullared och jag satt och gapade över varför människor ställer upp i sådana här program. Jag skulle aldrig ens överväga att vara med. Det är väl helt självklart att TV vinklar personerna för att de ska framstå som ännu mer speciella, naturligtvis. Men även om man inte gör det måste man väl förstå att om man åker till Ullared och bor där i två veckor så kommer folk tycka att man är knäpp? (Man behöver inte vara knäpp för att göra en sådan sak, men man kommer ändå framstå om knäpp) Jag själv tycker att det är knäppt, det finns sannolikt roligare ställen att åka till.

Vad vill jag säga med detta då? Jo, tänk efter före om ni bestämmer er för att vara med i TV och då speciellt i dokusåpor. Jag har sett ytterst lite av Färjan, Stockholm Arlanda och Ullared, men jag kan ärligt säga att jag inte sett en enda person som framstår som smart. Jag själv har blivit erbjuden att delta i Debatt i SVT, men jag tackade nej. Just av den anledningen att mitt barn inte ska behöva förknippas med någon på TV. Och då är ändå Debatt ett ganska seriöst program. Är man med i dumma TV-program då lär man få stämpeln dum, hur felaktig den stämpeln än är.

Och till er som mobbar: SKÄMMES TAMEJFAN!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar