måndag, december 07, 2009

Fok förtjänar ett par minuter i lugn och ro

Ämne: Föräldraskap och vett och etikett

Axel Schulman känner sig kränkt för att han inte får komma in på diverse kaféer för att han har barn och barnvagn med sig. What´s the big deal? Gå till ett annat kafé då, det kan inte vara så svårt, i alla fall inte i Stockholm. Eller?

Själv har jag full förståelse för att det är "barnförbud" på vissa kaféer. Jag förstår att folk stör sig på barnskrik och jag förstår att springande barn runt benen inte är vad alla önskar sig. Jag inser också att även om jag tycker att det är sött när min lilla toddler springer upp och ned i trappan kan det störa andra. Mina barn - andras (snor)ungar.

Det hela handlar lite om vett och etikett också. För det hela hade nog inte varit ett stort problem om föräldrar hade vett att säga till sina springande, hoppande och skrikande barn. Och om inte det funkar får man faktiskt gå ut med barnen. Det är att visa de andra kafébesökarna respekt.

Själv blir jag lite purken om man inte får komma in, men sedan tänker jag skadeglatt "då ger jag mina pengar till någon annan då. Your loss"

2 kommentarer:

  1. Håller med. Det handlar om hänsyn och respekt. Min rätt att förpesta andra människors kaffepaus måste faktiskt vägas mot deras rätt att njuta av sitt kaffe i lugn och ro. Allt annat är ett utslag av ett barnsligt och onyanserat hävdande av sina "rättigheter".

    Och det måste vara avsevärt roligare att ta med sitt barn till ett barnvänligt café där det kanske finns andra barn att leka med/titta på, än ett trist innehak fyllt av trendkänsliga vuxna som bara sitter stilla och blippar på sina mobiler...

    SvaraRadera
  2. Japp, det är definitivt roligare att gå till platser där barn är välkomna och där det faktiskt är tänkt att barn ska kunna roa sig!

    Och japp, hänsyn och respekt var orden!

    SvaraRadera