fredag, oktober 16, 2009

Okunnighet är jobbig att lyssna på

Ämne: Träning och hälsa

Igår var jag på gymet, jag satt på en träningscykel för att värma upp. Jag hade oerhört tråkigt, för jag tycker att cykel är den tråkigaste träningsform som finns. Bakom mig gick två tjejer på några löpband. De hade nog mellan 10-20 kg övervikt och hade tydligen bestämt sig för att bli av med denna. Efter att ha sett dem en enda gång kan jag med 90 % säkerhet fastställa att de kommer att misslyckas.

Anledningen till att de kommer att misslyckas är att de körde alldeles för hårt i början. Om de inte blir skadade kommer de att tröttna. Och den största anledningen till att de kommer att misslyckas är att de pratar för högt om att "nu jävlar". Jag har efter att varit medlem i en gymkedja i 10 år gjort följande iaktagelse: Efter julen och efter sommaren är det många nya personer som börjar träna. De kör verkligen stenhårt! I typ två veckor, sedan försvinner de. I slutet av februari och i oktober är det samma gamla vanliga människor där igen. Och visst är vi lite dryga som kommenterar att (nästan) alla "nya" försvunnit igen. Det finns undantag med undantagen är de som faktiskt inte gjort något väsen av sig. De som kommit dit och kört lite lugnt och inte pratat med allt och alla. De har en chans att lyckas. Mycket snack men lite hockey är väl kanske anledningen till att de flesta tröttnar och misslyckas.

Kvinnorna igår samtalade också högt om man förbrände kalorier efter träningen. En av dem argumenterade för det och den andra sa att man inte börjar förbränna förrän efter 20 minuters träning. Oh my world. Så fort du rör på dig förbränner du energi! (Eller snarare, du förbränner ALLTID kalorier/energi, men om du rör på dig förbränner du mer.) För bövelen hur svårt är det att fatta det? Och dessutom, skit samma när kalorierna "försvinner". Det kvittar väl. Kör kondisions- och styrketräning och ät bra då kommer även drömkroppen efter hand. Jag blir så matt... (Jo, jag vet att jag är dryg, men som sagt, efter 10 år av samma iaktagelse börjar man tröttna på folks dumheter)

Råd: Börja långsamt och gör inte för stort väsen av att du ska börja "ett nytt liv". Träna varierat och absolut inte för hårt i början. Lägg gärna om kosten, men inte efter någon (korkad) diet. Byt ut onyttigheter mot grönsaker. Ät mer frukt och inför lördagsgodis. När man kommer in i träningen kommer man automatiskt vilja ha bättre mat så då kommer "dieten" automatiskt. Gör inte alla förändringar på en gång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar