måndag, oktober 19, 2009

Bomma, äkta känslor och nyttig lek

Ämne: Föräldraskap och barns utveckling

När det gäller utveckling är det helt sanslös vad det går fort allting. Det känns som om det kommer ett nytt ord varje dag. Nu är det "bomma" (blomma) som gäller. Dessutom är det ordet "tuppa", tyvärr vet vi inte riktigt vad det är. Tupp kan hon säga, men vad är tuppa? Min teori är att det är "gubbe", men det är ju ett ord vi nästan aldrig använder... Jaja, fort går det och kul är det!

En annan sak som är häftig är att barn inte förställer sina känslor. Är hon glad visar hon det, är hon arg visar hon det och är hon ledsen visar hon det. Det är så befrinade på något sätt. Vill hon något så visar hon det och vill hon inte så blir det vilda protester. Så himla enkelt. Jämför det med vuxenlivet när folk "offrar" sig och förställer sig till den milda grad att man varken vet ut eller in. Även om jag på senare år börjat tolka människor bokstavligt för att jag inte i samma utsträckning orkar göra alla till lags. Barn är helt enkelt enklare att umgås med än vuxna. Det var en mening jag aldrig trodde att jag skulle skriva eller säga...

I går satte vi upp några hyllor och vi satte på lilltjejen ett par hörselskydd. Idag kom hon och ville ha dem på sig. Naturligtvis fick hon det, det är ju jättebra om hon vill ha dem på sig! Vi får väl se om det går lika lätt när det är vi som vill att hon ska ha dem!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar