söndag, oktober 17, 2010

Skillnad på sport och sport

Ämne: Idrott, genus, jämställdhet och reflektioner

Som jag kommenterade i förra inlägget ska Sverige få fotbolls-em 2013. Kanonkul tycker jag. Dock ska det alltid komma människor som klankar ned på damfotboll (och även damhockey). "De är mycket sämre än killarna". Eller svensak landsslaget skulle få stryk av P15-lag, eller dylika kommentarer. De må så vara, men det är ointressant, för nu ska ju inte damlandslaget spela mot P15 utan mot andra nationers landslag. Där görs det upp vilket lag som är bäst i Europa.

Och sedan förstår jag inte varför det alltid ska komma människor och jämföra med herrsporterna. Förstår man inte skilnnaderna? Eller vill man bara gnälla? Och varför är det bara i damfotboll och damhockey dessa jämförelser kommer? Vem jämför Charlotte Kalla eller Anna Haag med juniorskidåkare? Eller Carolina Klüft? Eller Anja Pärsson? Skulle de också få stryk av P15-killar? Ja, inte vet jag och ärligt talat skiter jag, och alla andra i det också. De tillhör/tillhörde världseliten och det är det enda som räknas. Fast i damhockey och damfotboll räcker tydligen inte det. Märkligt.

En löjlig sak i damhockey som jag verkligen inte förstår är varför tacklingar inte är tillåtna, vad är det för idiot som kommit på den regeln? Skulle tjejer gå sönder lättare än killar? Jag har hört en vansinnig förklaring i att det skiljer så mycket i fysik mellen olika damspelare. Jag undrar vad en 180-kille tycker om att få en tackling av Zdeno Chara 206 cm. Förmodligen ingenting, för den som ger sig in i leken för leken tåla. Naturligtvis borde samma sak gälla i damhockey!

2 kommentarer:

  1. När det är OS brukar jag börja att titta på damernas hockeyturnering men slutar rätt snart, just för att det inte är några tacklingar. Tittar inte på TV-pucken heller, för hockey är en rätt tråkig sport utan just tacklingar.

    SvaraRadera
  2. Håller med, hockey ska ha tacklingar!! Det är en kontaktsport och just därför är det så konstigt att damhockeyn är fri från tacklingar. Undrar vad idioterna som kom på de reglerna tycker om (dam)boxning...

    SvaraRadera