måndag, oktober 04, 2010

Damfotboll...hurra...

Ämne: Jämställdhet och idioti

Sverige ska arrangera fotbolls-EM 2013. Hurra (med ironi) säger många. Hurra! säger andra. Själv säger jag "hurra!". Jag tycker att det är kul när mästerskap avgörs i Sverige så man har chansen att se matcherna. Jag har alltid undrat varför damfotboll möts med sånt förakt av män. (I första hand är det män som ogillar sporten).

Damfotbollen är så dålig...
Det händer inget...
De är kassa...
De kan inte skjuta...
Bla bla bla...

Jag förundras över att dessa nej-sägare inte förstår att damfotboll i praktiken är en annan sport än herrfotboll. Det går inte att jämföra. Punkt. Sverige har ett av världens bästa fotbollslag (på damsidan), varför inte vara stolt över det? Nä, istället ska det klankas ned på denna sport som har så knappa resurser att det är rent pinsamt. Men det är klart, saknar man intellekt nog att förstå detta är det klart att det är skrämmande med kvinnliga fotbollsspelare... Skämmes tamejfan!

5 kommentarer:

  1. "Jag har alltid undrat varför damfotboll möts med sånt förakt av män. (I första hand är det män som ogillar sporten)."

    Nej, det är alla som ogillar sporten.

    Sverige har kanske ett av världens bästa damfotbollslag, men de klås fortfarande av ett Pojk U15lag. Det säger mycket om hur mycket sämre damfotboll är. Slöare, mindre tekniskt, osv.

    Folk vill inte gå och kolla på cykel när de kan kolla på motorcyklar.

    SvaraRadera
  2. Alla? Även de som spelar och de som går och ser matcherna? Eller de som ser dem på TV? De hatar också damfotboll?

    Eftersom du tydligen har svårt att läsa skriver jag igen. "Jag förundras över att dessa nej-sägare inte förstår att damfotboll i praktiken är en annan sport än herrfotboll." Det är med andra ord irrelevant om P15 slår damlandslaget. Jämför man P15-killar med längdskidlandslagets tjejer? Eller med Anja Pärsson? Eller med Carolina Klüft? Nej, det är bara i fotboll och hockey dessa löjliga jämförelser kommer fram.

    Motorcyklar luktar illa, jag ser hellre cyklar. De är tysta, luktfria och kräver betydligt mer av utövaren. (Och nej, jag säger inte att motorsport har otränade utövare, men även som cykelsporten har problem med doping är de bland de bäst tränade i världen)

    Det som skrämmer mig mest är att du är lärare. Jag hoppas att du inte har många tjejer i dina klasser, för dessa är det nog inte lätt för.

    SvaraRadera
  3. Amen, det är lite som att jämföra äpplen och päron.

    SvaraRadera
  4. Jag hurrar också. Fotboll är kul i alla former. Är tränare i ett litet tjejlag och det är en upplevelse. Ifjol avslutade vi säsongen med att titta på allsvensk dammatch. Tjejerna fick autografer, det var stort. Intressant det du skriver att det inte är några andra sporter förrutom ihockey och fotboll där man tycker att damerna ska sluta för att de inte är lika bra som herrarna.

    SvaraRadera
  5. Jo, det är ju det som är grejen. Det är viktigt att få förebilder och idoler i de sporter man utövar.

    Ja visst är det märkligt, men damfotboll och damhockey är tydligen sportvärldens hackkycklingar.

    SvaraRadera