tisdag, juni 23, 2009

Mode - inget för mitt barn (hoppas jag)

Ämne: Föräldraskap

Eftersom jag oftast transporterar mig till fots eller på cykel läser jag inte Metro så ofta. Men förra veckan satt jag på bussen och läste Marcus Dunbergs krönika i Metro. Där förfasar han sig över vad svenskarna har på sig på sommaren. Han snackar mode helt enkelt.

Enligt mig är mode förmodligen den mest onödiga bransch som finns. Mode är helt enkelt helt meningslöst. Folk får väl för fasen ha på sig det de vill. Sedan kan alla få tycka något om det, men det är ändå upp till var och en att ha sina (fula) foppatofflor eller sin träningsoverall. Jag kan i och för sig erkänna att jag regerar när jag ser människor träna konditionsidrott i bomullskläder istället för funktionsmaterial, men är det mitt problem egentligen?

För mig är funktionalitet det absolut viktigaste, mode och utseende kvittar. Därför använder jag fortfarande snowjoggings i fjällen. När man fryser om fötterna efter en dag i backen är det en fröjd att sätta på sig dessa skor. De blir varma på en sekund och de är lätta som fjädrar.

I sommar tänker jag gå i trekvartsbyxor, jag skiter i om det är omodernt. Det är nämligen både praktiskt och skönt. Tofflorna åker på (dock ej foppamodellen), utan mina snart 10 år gamla Reebook som är såväl bekväma som oerhört prisvärda. Fula, sure, men det skiter väl jag i.

Det är denna inställning jag ska försöka uppfostra min lilla. Är mode något som är intressant så visst, det är inte mitt val. Men jag ska i alla fall göra allt för att peka på både funktion och bekvämlighet före mode. Helt enkelt ha på sig kläder som man själv väljer för att man vill, inte för att andra tycker saker. vi får väl se om jag lyckas.

Slutligen tycker jag mest att hr Dunberg framstår som ett stort fån genom sin krönika. Men, det är hans problem.

4 kommentarer:

  1. Har full förståelse för det. Helrätt med människor som vill och vågar gå sin egen väg och skita i andra. Men. Jag tycker samtidigt att det är värt att påminna sig om att det i kläder som i så mycket annat finns en kommunikativ funktion. Och det bidrar till hur folk ser på dig och vilken uppfattning de får.
    För egentligen spelar det väl ingen roll heller vilket språk vi använder, om vi håller munnen stängd när vi äter eller vilken frisyr vi har. Men även om inte vi själva bryr oss så gör andra det. Och vi påverkas av hur dem är mot oss. Det gör även barn.

    SvaraRadera
  2. Men då infinner sig ju direkt frågan vem det är som dömer. Om det är "mode-människor" eller hr. Dunberg så bryr jag mig inte ett smack. Andra får väl tycka vad de vill. Faktiskt.

    De personer vars åsikt jag bryr mig om har såpass mycket vett i skallen att de inser att det finns betydligt viktigare saker att fundera på än trekvartsbyxor och tofflor. :-)

    SvaraRadera
  3. Instämmer helt och fullt! Det är väl för sorgligt att människor ska känna sig tvingade att "hänga med" och klä sig i det modeindustrin bestämt. Därför tycker jag att handla second hand är ekonomiskt, miljövänligt och ett sätt att blåsa H&M m fl. Själv har jag plagg som är minst tio år gamla eftersom jag tycker om dem och kvaliteten är så pass bra att de fortfarande är fina.

    Vad gäller barn så minns jag från min egen barndom att jag hade mina favoriter. Mamma fick klippa upp en klänning som jag bara älskade. Så varför köpa nya kläder till varje barnkalas? Hur tänker folk egentligen? Sen klagas det på matpriser och annat. Ibland undrar jag hur dum svensken har blivit. I oktober blir jag och min sambo föräldrar och oavsett om det är en kille eller en tjej som tittar ut, så kommer barnet att använda kläder i alla färger och inte bara blått eller rosa. Tack för mig, ha det gött!

    SvaraRadera
  4. Ja, second hand är kanon. Min sambo är duktig på att sy så hon kan ta några gamla klädesplagg och göra nya av dem. Det är kanon!

    Visst köper vi ibland nytt, men inte för att det är modernt utan för att det är något som vi behöver.

    SvaraRadera