tisdag, maj 04, 2010

Människors obetalbara dumhet

Ämne: Barns säkerhet

Tydligen har Sveriges Eurovisiondeltagare Anna Bergendahl prommenerat omkring på ett järnvägsspår. Trafikverket (f.d. Vägverket) har reagerat på detta och påtalat att det är olämpligt att visa privatpersoner i och i närheten av spår. Och nu kommer vi till dumheterna.

1. Skivbolaget väljer att inte göra något åt detta.

2. I artikelns kommentarsfält tycker en majoritet av "skribenterna" att Trafikverket ska ägna sig åt "bättre saker" och att de är fjantiga.

Jag börjar allvarlig ifrågasätta intelligensen hos svenska folket när jag läser dessa kommentarer.


Det är tyvärr inte ovanligt att barn och unga (och även vuxna) omkommer i spårområdet på grund av att man inte respekterar de varningar som finns. Människor genar över spår och klättrar upp på tågvagnar och kommer för nära kontaktledningen och dör eller får mycket svåra brännskador. Och för er som tycker att Trafikverket är idioter. DET ÄR DETTA TRAFIKVERKET ARBETAR FÖR ATT UNDIVKA. FATTA DET!

9 kommentarer:

  1. Det är farligt med ett samhälle som överlåter all riskbedömning till staten. Medborgarna klarar sedan inte att göra egna riskbedömningar. Jag är cirka 50 år har två barn. Följdfråga om konsekvenser- ska filmen Thelma & Louise förbjudas? Dead Poets society? Apocalypse now? Grekiska dramer? Hamlet? alla dessa filmer eller pjäser bygger på asociala beteenden

    SvaraRadera
  2. Det var ju ett märkligt sätt att se på det. NÄr det gäller spårområde är det svårt för individen att faktiskt förstå farligheten. Om man inte vet hur snabbt ett X2000 kan dyka upp bakom en kurva, vilket gemene man inte vet, då är det svårt att göra den riskbedömningen själv. Att gemene man ska förstå att spänningen från kontaktledningen kan "hoppa" någon meter och skada/döda människor på exempelvis tågtak då är det också svårt att att göra den riskbedömningen.

    Det är helt enkelt för svårt att förstå riskerna för både vuxna och barn. Och att då visa en musikvideo där någon (som är typ 17(?) år knata omkring på ett tågspår är att visa på dåligt omdöme. Och den största dumheten är ändå att inte förstå att Trafikverket påtalar detta. Det är för helvete deras jobb att arbeta för att göra tågtrafiken säker för både passagerare och människor utanför tåget. Det har inte med riskbedömning att göra, det ligger i deras ansvar att informera om risker.

    DU vet kanske att Trafikverket har skolinformatörer ute som pratar med skolbarn om att tåg och järnvägsspår är farliga. Det kanske de också ska sluta? Några fler döda inom spårområdet kanske är effektivare för att medborgare ska klara att göra sina egna riskbedömningar?

    Och dessutom är det nog inte att klassa som asocialt beteende att uppehålla sig inom spårområdet, oftast är det bara slöhet.

    SvaraRadera
  3. Tänk att såna där äpplen-och-päron-kommentarer alltid görs anonymt...

    SvaraRadera
  4. Mmmm...man kan ju fundera på vad anledningen till det är... ;-)

    SvaraRadera
  5. Jag såg en video där dom gick på vägen. Vet dom verkligen inte hur farligt det är att uppehålla sig där och hur fort bilarna dyker upp?

    Ähhhh, lägg av nu, jag trodde faktiskt inte du ville ha ett typ "förmyndarsamhälle" med pekpinnar åt alla håll. Bli inte så "anti" när du får mothugg, du sköter dig bra i alla fall.

    SvaraRadera
  6. X2:or (i dagligt tal X2000) kan köra 200 km/h, vilket är 55,6 meter per sekund. På fyra sekunder kan det alltså ta sig drygt 200 meter. Stoppsträckan för en X2:a är över en kilometer.

    Ett vanligt gammalt sunkigt loktåg kan köra i 160 km/h vilket är drygt 44 meter per sekund. Tämligen smabbt det med.

    Vanliga pendeltåg brukar generellt har en största möjlig hastighet av 140 km/h.

    Godståg kör generellt inte så snabbt, men de är å andra sidan väldigt tunga och behöver också de oerhört långa stoppsträckor.

    Att jämföra järnvägen med vägar är faktiskt lite larvigt. Ja, vägar är farliga, men bilar tenderar att kunna både väja och bromsa snabbare än tåg. Och de kör ofta inte så fort.

    De vägar som möjligtvis skulle kunna jämföras med järnvägen är väl autobahn eller motorvägar och där får man inte gå (eller cykla). En skillnad är i och för sig att antalet tåg är betydligt färre än bilar.

    Att samhället sätter upp gränser för som hindrar människor från att röra sig i farliga miljöer som de själva faktiskt inte kan överblicka ser jag inget fel i. Och nu ska vi ändå betänka att jag inte ens pratat om den obetydliga lilla kontakledningen som hänger där uppe...

    SvaraRadera
  7. "Att samhället sätter upp gränser för som hindrar människor från att röra sig i farliga miljöer som de själva faktiskt inte kan överblicka ser jag inget fel i."

    Jaha, då vet vi det.

    Är du säker på att du vill ha kommentarsmöjligheter i din blogg?

    SvaraRadera
  8. Nja, när jag läser din kommentar så blir man ju lite tveksam i o fs...

    Den är nyheten är från igår, men det hade väl varit bättre om Trafikverket inte alls brytt sig om att försöka hindra sådana här saker antar jag. Lite svinn får man väl räkna med...

    http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7289832.ab

    SvaraRadera