onsdag, maj 12, 2010

Subventionera andra människors alkoholdrickande

Ämne: Off topic och sunt förnuft

Ibland är man ute och äter mer vänner eller andra människor på restaurang. Det brukar vara trevligt och maten brukar smaka gott, i alla fall om man går till rätt plats. Jag tycker inte om öl eller vin, jag tycker att det smakar skit, alltså brukar jag välja att dricka vatten eller Pepsi eller något liknande. Det tycker jag är gått.

När notan kommer ropar någon alltid käckt: "det är väl enklast att splita den rakt av, alla lägger 300 spänn då!" Denna någon är ALLTID någon som druckit alkohol, förmodligen en av de som druckit mest. Jag vet inte vad fru Ribbing säger om detta, men jag blir lika irriterad varje gång. Varför ska jag betala för andra människors alkohol? Och nej, det har inte med pengarna att göra, det är en principska. För mig är det sunt förnuft att någon som köpt något dyrare än någon annan även betalar för det. Är det verkligen för mycket begärt?

Dessutom kan man ju faktiskt hamna i den situationen att någon väljer att dricka vatten för att den personen faktiskt har dålig ekonomi. Ska den då subventionera de som inte vill vara sparsamma?

Och nej, skiljer det 10, 20 eller kanske 50 spänn kanske det kvittar, men när det kommer en vinflaskor och dylikt blir skinnaden snabbt 100-lappar.

Sådär, nu är jag klar. Helt off topic, men ämnet har retat mig något oerhört och jag var tvungen att dela med mig av detta på ett eller annat sätt!

3 kommentarer:

  1. Ja fast det är väl bara att säga det då? Eller? Jag är ju kanske ibland lite för snabb i käften men det skulle jag faktsktinte ha nåt problem med alls. Jag har iofs aldrig varitmed om det , tycker mest man brukar göra ett snabbt överslag och se efter så det blir ungefär rättvist. Det kanske är så att semialkoholisten/stordrickaren inte ens reflekterar över att du inte drack nånting alls.

    SvaraRadera
  2. Förstår helt vad du menar. Tycker det är rent av oförskämt att säga så där när man själv har supit till.

    SvaraRadera
  3. Hallå!

    Karinko, jo, det kan man kanske, men det känns anlingen snålt att gnälla om 50 - 100 kronor eller vad det nu blir. Men saken är ju den att det blir ganska mycket pengar totalt eftersom det är mer regel än undantag att "dela notan"

    Vonkis, jo, jag tycker faktiskt också att det är oförskämt, men jag vet liksom inte om det är kutym att "dela kostnaden" eller inte.

    Jag har dock nu lovat mig själv att säga ifrån och inte sponsra andra personers alkoholintag...

    SvaraRadera