lördag, februari 27, 2010

EU vill förbjuda kvinnor att jobba...

Ämne: Föräldraskap, politik och jämställdhet

Jag har inte riktigt haft tid att uppdatera på ett tag, så därför kommenterar jag nu en gammal nyhet. EU vill förbjuda kvinnor att börja jobba tidigare än fyra veckor efter förlossningen. Tanken bakom förslaget är nog i och för sig god; idén är alltså att stärka kvinnas position mot företagen (antar jag). Kan ju behövas i många länder. Men. Och detta är ett stort "men". Är det verkligen genomtänkt att inte låta kvinnan själv bestämma när hon vill börja jobba igen. Jag kan personligen inte förstå varför man skulle vilja börja jobba innan dessa fyra veckor har gått, men vem är jag att peka finger åt andra och säga hur de ska leva sina liv?

I min värld ska naturligtvis detta förbud genast omvandlas till en rättighet. Dessutom undrar jag varför bara mamman förbjuds att arbeta. Om man nu vill bestämma över folk borde väl även pappan förbjudas att jobba fyra veckor efter födseln? Naturligtvis är den fysiska situationen jobbigare för kvinnan, men då är det väl jättebra om hon kan få stöd av pappan/partnern i fyra veckor?

Allvarligt talat tycker jag inte att pappor heller ska förbjudas att arbeta. I min värld är detta ganska enkelt, låt mammor och pappor få laglig rätt att vara hemma. Det svenska systemet är faktiskt ganska bra. Det är ju jättebra att företagen faktiskt bryter mot lagen om de förbjuder någon att vara föräldraledig. Kanon!

Här är Birgitta Ohlssons debattartikel i ämnet.

2 kommentarer:

  1. Ja, får ju hålla med.

    Varför förbjuds inte pappan att arbeta de första fyra veckorna?

    Och det här med skyldigheter, skulle inte båda föräldrarna istället ha möjlighet eller ha rätt till att få vara hemma samtidigt de första veckorna när allt är så upp och ner? Tycker också det är lite märkligt att föräldrar inte själva får välja om man vill vara föräldralediga samtidigt eller inte.

    Nu är inte jag så insatt i hur Försäkringskassan fungerar, men jag tror det skulle kunna vara en bra lösning, att själva få bestämma över sina dagar. När och hur man vill ta ut dom. Samtidigt eller inte.

    SvaraRadera
  2. Ja, jag förstår inte heller varför man inte kan få ta sina dagar samtidigt. I och för sig går det ju ofta att lösa genom semester etc, men det hade ju förenklat lite måste jag säga.

    Och för övrigt håller jag med dig!

    SvaraRadera