söndag, augusti 30, 2009

Vänsterpartiet vill lagstifta om rätten till heltid

Ämne: Politik och föräldraledighet

Hur dum får man bli. Vänsterpartiet vill alltså lagstifta om att man ska få rätt att arbeta heltid. Smart. Om inte företagen flydde förr så lär de göra det nu.

De vill dessutom dela upp föräldraledigheten 50/50 utan möjlighet att överlåta några dagar alls. Men va bra då. Där rök väl nästan alla småbarnsfamiljers röster på V. Fast det är ju i och för sig positivt. Kommunism är det sista Sverige behöver.

6 kommentarer:

  1. Är det så dumt då? Kvotering av föräldraförsäkringen alltså. Massor av vänner (med utbildning, bra ideal, osv) fastnar ändå i fällan där den mer välbetalde mannen jobbar och den mindre betalde kvinnan stannar hemma. "Vi är ju jämställda, men vi har ju inte råd...". Du vet. Har skrivit mer om det på min blogg, f.ö. Tycker inte om tvång jag heller, men det här är ju ett bidrag, och det är ju inget tvång att ta emot det.

    SvaraRadera
  2. Att man ska dela på föräldraledigheten tycker jag definitvt inte är dumt. Det är snarare en självklarhet enligt mig. Jag och min sambo är hemma (som det ser ut just nu) lika länge. Dock ser uttaget av föräldradagar helt annorlunda ut. Jag tar betydligt fler dagar än vad hon gör. Så för oss skulle vi inte kunna vara hemma lika länge och lika mycket om man var tvungen att dela helt lika på dagarna.

    Dessutom är jag väldigt mycket emot att staten ska bestämma hur familjer ska vara hemma. Då tror jag mer på jämställdhetssbonus. Även om den i sin nuvarande form är tämligen usel.

    I egentligen tycker jag att det är konstigt att den här debatten finns. Om man vill bibehålla exakt samma standard och vanor som innan man blev föräldrer så kanske ekonomi spelar roll. Men varför inte leva snålt ett par år och njuta av att få tid att lära känna sitt barn. Jag förstår inte varför pappor inte helt enkelt prioriterar sin familj i större utsträckning.

    Man skulle kunna lägga in ett bivillkor. Om man är hemma lika länge så får man dela upp dagarna exakt som man vill. Om inte så får man 50/50. (Säkert helt omöjligt i verkligheten, men nog skulle skillnaderna minska)

    Och lagstifta om heltid tycker jag är så dumt att det inte behöver vidare kommenteras :-)

    SvaraRadera
  3. Intressant tanke det där, att det är tiden hemma, inte antalet föräldradagar, som borde styra. Men försök förklara denna skillnad för en byråkrat...

    Föräldrabonusen är väl för övrigt bara ett sätt att just belöna den som delar lika, en "kvotering light", fast med en utbetalning som kommer så sent att man redan hunnit börja jobba och inte behöver pengarna längre...

    SvaraRadera
  4. Jo, jag vet. Det går kanske att förklara för en byråkrat, men för en politiker? Knappast.

    Fast jämställdhetsbonusen baseras på uttagna dagar. Jag kan ta mig själv som exempel. Jag och min sambo är hemma likalänge, men eftersom jag tar mer än dubbelt så många dagar än henne får vi ingen bonus. Alltså är vi jämställda i praktiken, men inte i Försäkringskassans värld. Därför tycker jag att den är kass.

    SvaraRadera
  5. Vi hade intentionen att dela, men maken gick arbetslös och på vik väldigt länge, och när det var hans tur att vara hemma heltid med barn nr 1 så fick han ett fast jobb. Som det han var utbildad till. Där hade det varit lite tjorvigt om jag inte hade fått fortsätta vara hemma faktiskt.

    SvaraRadera
  6. Det blir ju väldigt trubbigt om man ska 50/50 helt utan undantag. Det känns inte som en smart lösning. Dock är jag inte så orolig för jag tror inte att det är politiskt gångbart att köra den linjen...

    SvaraRadera