lördag, september 20, 2008

10 veckors leveranstid?!?!

Ämne: Föräldraskap och tips och råd

Jag skrev ett tråkigt inlägg om att välja barnvagn. Nu väljer jag istället att skriva hur vi gjorde.

Jag måste erkänna att jag inte ville köpa några grejer alls, tänk om det blev nåt fel och barnet inte skulle komma. Då ville jag inte sitta där med massa barnprylar. Hur som helst insåg ju även jag att barnvagn nog faktiskt är ett måste, så till slut började vi titta runt lite.

Vi gick till några olika affärer och till slut hamnade vi på Babyproffsen vid Backaplan. Vi "provkörde" lite och kände efter. Vi hittade efter en stund en vagn som kändes ok, så vi frågade lite om den. "Ja, på den modellen är det 10 veckors leveranstid..."

Que?!?! Tio veckor??? Man kan ju få en bil snabbare! Och om man ska vara ärlig kan man faktiskt få en bil billigare också. Hur som helst insåg vi att 10 veckor faktiskt var för sent, vi behövde en vagn snabbare. So...what to do...? Eftersom jag och min sambo inte riktigt kunde motivera att lägga 5000+ på en barnvagn så kom vi på att blocket.se kanske har några. Och om de hade sen. Det kryllar av barnvagnar, den ena mer futuristisk än den andra.

Vi läste några tester, man vill ju inte att barnet ska få en farlig vagn. Vi hittade en fin Quinny-vagn som var betydligt billigare än de flesta nya och den såg faktiskt helt ny ut. Vi slog till! Det var en av de konstigaste känslor jag haft; jag körde alltså en barnvagn ombord på en spårvagn! Att den var tom var av sekundär betydelse. Så här i efterhand har vi insett att vagnens färg tydligen påverkar barnets kön. En röd vagn betyder tjej, en svart betyder kille. Jag blir bara matt, är människor verkligen så ytliga? Vi visste ju inte ens barnets kön när vi köpte vagn.

Hur som helst har vi varit väldigt nöjda med vagnen hittills, och i min värld kan jag inte förstå varför man köper en ny barnvagn, men det kanske finns någon dold fördel som vi hittills har missat.

Jag väljer att inte skriva exakt vilken vagn vi köpte, men hör kommer några detaljer som jag uppskattar med vagnen och som kanske kan användas som tips.

1. Den har svängbart framhjul. Oslagbart i trånga utrymmen!
2. Den har handbroms. Det låter onödigt, men i branta nedförs- eller uppförsbackar kan man ha nytta av den!
3. Den är relativt enkel att ta med sig
4. Den är snygg!

Det är inte vår vagn som är avbildad på fotot ovan; vi har inte ens den modellen, men den är ganska lik i alla fall...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar